Jsme staromilci. My všichni, kteří se zabýváme provozováním pevnostních muzeí. Kdyby jsme doby dávno minulé nemilovali, tak by jsme asi težko věnovali hromady peněz, volného času a úsilí do těch našich milovaných ,,kusů betonu”. A právě ty hromady peněz a volného času nám občas brání se rozhlédnout, aby jsme zjistili v jaké době žijeme. A ať se to líbí nebo ne, tak žijeme v digitální době. Žijeme v době, kde alfou a omegou je internet.
Až na čestné výjimky si všichni přejeme, aby do naších pevnostních muzeí chodilo co nejvíce lidí. Jednak se chceme pochlubit, co všechno jsme vybudovali prakticky od nuly, chceme také předat kus národní hrdosti na to co dokázali naši předkové a v neposlední řadě jde o peníze. Čím více lidí navštíví muzeum, tím více utržíme na vstupném, na suvenýrech a i na občerstvení. A tak se snažíme sehnat (nahnat) co nejvíce lidí do našeho muzea. Většinou to řešíme formou propagačních letáků, které dáváme kam jen to jde. Někteří jsme postoupili trochu dále a pěstujeme styky s novináři. Takže o muzeu a jeho akcích vychází více či méně článků v tisku nebo občas i proběhne reportáž v televizi či rádiu. Doslova vymyšlíme všechny možné a nemožné způsoby jak dát co nejvíce lidem na vědomí, že tady je pevnostní muzeum, které stojí za to navštívit. Už jste někdy zjišťovali jaký všechny tyhle věci mají dopad na návštěvnost? V případě reportáží v televizi či rádiu docela slušný, i když je to spíše jednorázové navýšení návštěvnosti. Ale dopad toho ostatního?
A jsme zpátky na začátku, tedy v jaké době žijeme, v době internetu. V soukromém životě jsme schopni využívat maximum z internetu. Hledáme informace všeho druhu, nakupujeme, díváme se na filmy, posloucháme hudbu, komunikujeme s ostatními a mnoho dalšího. A co pevnostní muzeum a internet? Už docela dávno jsme pochopili, že muzeum, které nemá internetové stránky, jakoby nebylo. A to je bohužel pravda. Takže jsme si pořídili webové stránky. Většinou je tvoříme amatérsky na všech těch serverech, kde jsou už připravené šablony, kam jen stačí naházet text a fotky. Nebo máme okolo sebe nějakého Frantu ,,co tomu rozumí” a on nám ty stránky udělá. No jsou takové mdlé, ale udělal to zadarmo nebo za nějaký malý bakšiš. Jsou i případy, kdy stránky muzea udělá nějaká firma. A ta většinou udělá jen to co jí řeknete a ještě do výše peněz, které jim zaplatíte. Skoro nikdy Vám nic moc neporadí, protože nejste tak dobrý klient a nehodláte u nich utrácet statisíce.
Takže máme webové stránky a každý večer si kontrolujeme kolik lidí vám tam přišlo. A skoro každý večer zjišťujete, že i když lidem okolo furt říkáte ať se kouknou na vaše stránky, tak žádna sláva to není. Tak si řekněte, že by bylo fajn, kdyby jste si vyměnili odkazy s jinými webovými stránkami. Něco teda vyměníte a zase čekáte. A ono to asi funguje, nárust tady je. Nic velkého, ale posun to je. Ovšem po nejakém čase zase návštěvnost zase padá. Co teď? No řekneme si, že ten internet zase tak dobrý není a i to málo energie, co jsme do webových stránek vkládali, smrskneme na vyměnu otevíracích dní v novém roce a pár aktualizací textu. A tady to může skončit, prostě sluš, ende, finito Benito. Ovšem pokud se člověk odprostí od strachu z něčeho čemu nerozumí, může objevit svět možností, které si nedokázal ani představit. A to se stalo i mě. Díky své nové práci jsem ten svět objevil a stále ještě objevuji.
Začalo to docela nevině. Jak říkala má babička: ,,Líná huba, holé neštěstí”. Bavili jsme se o koničcích a já zmínil Sazenou. Chtěl jsem se hned pochlubit, jak to u nás vypadá, takže hurá na webové stránky Pevnostního muzea v Sazené. Protože se o stránky starám já, tak jsem se dmul pýchou jak vypadají skvěle. Když jsem byl pýchou až u stropu a cítil se jako mistr světa, tak jsem z těch výšin zaslechnul první otázku od kolegů: ,,A jak máš okoučované SEO? Asi nic moc podle návštěvnosti”. Spustila se lavina otázek a komentářů ohledně našich webových stránek. A já od toho stropu, kam mě vynesla má pýcha, spadnul hodně hluboko. Prostě žádný mistr světa nejsem. Mohl jsem zůstat ležet dole a říkat si, že oni bunkrům a tomu ja to funguje okolo nerozumí. Jenže jsem si rychle uvědomil, že principy internetu fungují stejně ať jde o auta, byty nebo o ty naše milované bukry.
Kolegové mi ukázali některé webové stránky, které udělali a vysvětlili jak to funguje. A v tu chvíli se mi začal otevírat nový svět netušených možností internetu. byl jsem tak nadšen, co všechno se dá udělat. Všechno ve mě doslova křičelo, že tohle všechno chi udělat. Tak jsem se zeptal na cenu toho, co bych chtěl. Dostalo se mi odpovědi. Okamžitě jsem vystřízlivěl z nadšení. Řekl jsem si, že nějak to šlo s webovkami doteď , tak to nějak půjde dál. Ale asi po týdnu, že tyhle věci, které mi navrhli jsou fajn. A tak jsem se rozhodl, že některé změny na našich stránkách udělám sám. Začal jsem se vzdělávat a i když jsem tomu nerozuměl, tak jsem věci začal tak nějak měnit.
Nebudu Vám popisovat tuhle fázi. Jen těžko se popisuje, jak neustále zjišťujete jak tomu nerozumíte a jak je to všechno na hov…, protože tomu nerozumíte. Jednoduše jsem po měsíci pochopil, že to musí udělat profík. A výrazem profík myslím člověka, který se tím opravdu živí (a úspěšně živí) a ne nějaký Franta ,,co staví počítače” nebo Pepa ,, co tomu rozumí”. Jenže jsem se vrátil zase na začátek, k penězům. stojí za to investovat do webových stránek muzea, které doteď mov lidí nenavštěvuje? Má to vůbec smysl? Když všechny ty změny zaplatím, tak nemůžu koupit nové exponáty nebo udělat úpravy v muzeu, které plánuji a připravuji už rok. Ale když to fakt bude fungovat jak mi říkali, tak na stránky příjde mnohem více lidí, mnohem více lidí se o nás doví. A čím více lidí o nás bude vědět, tím více jich přijede do Sazené. A čím více lidí nás navštíví, tím více peněz z nich zůstane v muzeu. Pomalu jsem se na to začal dívat jako na investici, ze které očekávám reálnou návratnost.
Zhruba po měsíci přemýšlení a rozhovorech s lidmi okolo, jsem se rozhodnul, že do toho půjdu a zainvestuji všechny ty změny na našich webových stránkách. Nechal jsem si udělat kompletní analýzu stránek našeho muzea. Výsledkům anylýzy věřím, protože to dělali mí kolegové a jejich práci jsem za těch pár měsíců poznal a vím, že tomu rozumějí. A že tomu rozumějí, odpovídá i to, že firma vydělává.
První věcí, na které se začalo pracovat je optimalizace SEO. Je to soubor opatření (na vlastní webové stránce i mimo ní na internetu), která umožní stránce se zobrazovat v internetových vyhledávačích po zadání tzv. klíčového slova nebo klíčových slov co nejvýše ve výsledcích vyhledávání. Už jste si zkoušeli zadat název vašeho muzea do vyhledávače a podívat se, jestli jste na první stránce výsledků? Taky si vyzkoušejte zadat třeba slovo ,,bunkr” a k tomu název obce nebo lokality, kde jste. Jste na první stránce výsledků? Nebo si vyzkoušejte zadat ,,kam na výlet” a ktomu místo, kde se nachází vaše muzeum. Takže tohle je první fázezměn na webu Pevnostního muzea v Sazené, optimalizace SEO. Výsledky této práce se začnou projevovat za 3- 4 měsíce, protože jednotlivé vyhledavací servery průběžně indexují nové změny ohledně katalogizovaných webových stránek. Ono je toho ohledně SEO mnohem více, ale nechci se zbytečně rozepisovat. 🙂
Další fází bude redesigh stránek. Ono se to nezdá, ale přehlednost, funkčnost a celkové grafické zobrazení stránek udělá své. Lidé na funkčních a pěkných webech zůstavají déle a čím déle u vás jsou, tím více se pak chtějí podívat do vašeho muzea. A jak vím, že to tak funguje? Dělám v obchodě už nějakou dobu a vím, že stejné principy fungují ať jde o auta, byta nebo bunkry. Fázi redesighnu spustíme až po skončení sezony, prtože se tomu chceme pořádně věnovat. Pro webové stránky Pevnostního muzea jsme se ještě rozhodli implementovat jednoduchý a funkční objednávkový formulář, díky kterému si lidé budou moci u nás na stránkách objednat vsuvenýry a věci, které prodáváme. A až prý toho sortimentu bude hodně, tak nám ,,postaví” e-shop. Prostě ty změny za ty peníze stojí!
A doporučení na závěr: neztrácejte zbytečně čas jako já a nebojte se změn. Vytěžte z internetu maximum pro Vaše muzeum. Máte jedinečnou šanci zvednout lidi, co vysedávají u internetu, aby se jeli podívat do vašeho muzea. Získejte náskok před ostatními!
Jan Hajchl
P.S. Mám skvělého šéfa ( doufám, že si to přečte:-) ), takže jsem pro všechny pevnostní muzea, kluby vojenské historie dojednal, že naše firma jim zdarma udělá kompletní anylýzu jwjich webových stránek. Jestli se budete řídit našimi doporučeními a necháte si je u nás udělat, je jen a jen na Vás. V případě zájmu o anylýzu mi napište na jan.hajchl@clarexon.cz.